Nie tylko Author wkracza w tłusty sektor jednośladów. Szerokim śladem 4 calowych opon podąża także SUPERIOR i jego gorący, aluminiowy FX920
Superior należy do ścisłej czołówki naszych południowych sąsiadów, a także europejskich marek oferując od lat zaawansowane i dopracowane rowery. Ścigają się na nich zawodnicy Pucharu Świata, co tylko potwierdza wysoką jakość i wartość użytkową. Nie dziwi zatem, że Superior uzupełnił kolekcję jednośladów 2015 o tłustego rodzynka, albo może lepiej by rzec - "tłustą pomarańczkę"
Fot: Peter Bures (www.mtbs.cz) |
Mowa o modelu FX 920. Czescy projektanci przedstawili zaawansowaną konstrukcję, której podstawą jest aluminiowa rama i widelec zbudowane z cieniowanych rur stopu X6 Ultralite, stosowanego w wyższych modelach tej marki. Warto podkreślić, że Czesi nie poszli na łatwiznę - uważny obserwator od razu dostrzeże główkę "tapered", wpuszczane w ramę okablowanie przedniej i tylnej przerzutki (w pełnym pancerzu), sztywną oś tylnego koła, przednią przerzutkę Direct Mount, a także bardziej zaawansowaną bryłę tylnego trójkąta - gniazdo PM hamulca umiejscowiono między górnymi i dolnymi widełkami zaś cały ogon oferuje dużą sztywność boczną przy jednoczesnej sprężystości pionowej.
Zarówno rama i widelec wyposażone są w otwory montażowe pozwalające założyć dodatkowe akcesoria, np bagażnik. W końcu niemal każdy fat-bajk to wszędołaz.
Fot: Peter Bures (www.mtbs.cz) |
Geometria modelu Superior FX920 stawia go między sportową maszyną a rowerem rekreacyjnym - to jedno z założeń producenta. Dzięki relatywnie krótkiemu ogonowi, długiej górnej rurze oraz neutralnym kątom jadący będzie mógł przyjąć komfortową pozycję dającą dużą kontrolę nad pomarańczowym czołgiem, który za to odwdzięczy się bardzo poprawną zwrotnością i stabilnością. Pomaga w tym także szeroka kierownica z dużym, 10 stopniowym "backsweep'em". Trzeba dodać, że geometria ramy pozwala "bezpiecznie" zamontować amortyzator RS Bluto.
Sizes | 16.0" (S) | 18.0" (M) | 20.0" (L) | 22.0" (XL) |
---|---|---|---|---|
A/ Seat tube length (mm) | 406 | 457 | 508 | 559 |
B/ Effective top tube length (mm) | 570 | 590 | 610 | 630 |
C/ Seat tube angle (°) | 72,4 | 72,4 | 72,4 | 72,4 |
D/ Head tube angle (°) | 70 | 70 | 70 | 70 |
E/ Chainstay length (mm) | 449 | 449 | 449 | 449 |
G/ Head tube length (mm) | 120 | 120 | 120 | 140 |
F/ Wheelbase (mm) | 1069,3 | 1089,3 | 1109,3 | 1130,2 |
BB shell size (mm) | BC 1.37"x24TPI / 73 mm | |||
Head tube size (mm) | IHS 1-1/8" | |||
Seat post diameter (mm) | 31.6 | 31.6 | 31.6 | 31.6 |
Seat clamp diameter (mm) | 34.9 | 34.9 | 34.9 | 34.9 |
Front derailleur diameter (mm) | 34.9 | 34.9 | 34.9 | 34.9 |
BB depth | 60 | 60 | 60 | 60 |
Handlebar Width | 680 | 680 | 680 | 680 |
Stem Length | 90 | 90 | 110 | 110 |
Crank Length | 170 | 175 | 175 | 175 |
Seatpost Length | 350 | 350 | 350 | 350 |
Dużym plusem jest rozmiarówka, bowiem mamy do wyboru aż 4 wielkości 16", 18", 20" i 22".
Superior wyposażył swój tłusty jednoślad w bardzo sensowne komponenty gwarantujące bezawaryjną zabawę w terenie. Zerknijcie sami na tabelkę
HEAD SET |
FSA Orbit 1.5E ZS NO.57E |
Suport |
FSA MegaExo |
Mostek |
ONE Race 31.8mm |
Kierownica |
ONE Race 31.8mm flat; back swept 10° |
Sztyca |
ONE Race |
Chwyty |
ONE MTB Lock-On Dual density kraton-gel |
Siodełko |
Fi'zi:k Nisene MG |
Klamki hamulcowe |
Shimano BR-M395 |
Hamulce (front/rear) |
Shimano BR-M395 hydraulic disc brake 180/160mm |
Manetki |
Shimano Deore Rapid Fire Plus 2x10 |
Przednia przerzutka |
Shimano Deore D-type |
Tylna przerzutka |
Shimano XT GS Shadow Plus |
Mechanizm korbowy |
FSA Comet MegaExo 36/22T |
Kaseta |
Shimano HG50-10 11-36T |
Łańcuch |
FSA CN-910 Drive Link |
Przednia Piasta |
ONE FatBike 150mm OLD QR |
Tylna Piasta |
ONE FatBike 190mm OLD QR |
Obręcze |
HL80 FatBike specific 32H |
Szprychy |
Sapim stainless |
Opony |
G810 26x24“ FatBike specific |
Pedały |
Brak |
Biegi (ilość) |
20 |
Całość wypada równie atrakcyjnie zwłaszcza w relacji do ceny - na polskim rynku FX920 kosztuje 5500PLN. W oficjalnym katalogu Superior 2015 zabrakło dziwnym trafem modelu FX952, który posiada dodatkowo amortyzację w postaci wspomnianego wyżej RS Bluto:
Fot: Stefan Loibl (www.bike-magazin.de) |
Wygląda na to, że fat-bajki zaczynają umacniać się w tej części Europy i nie są wyłącznie fanaberią małej grupki zakompleksionych rowerzystów (jak to gdzieś usłyszałem). W Polsce dystrybutorem marki Superior jest Omega Sport Sc z Poznania.
Michał Śmieszek