http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/michelin%202012/eurobike-2013-michelin-wild-mud-wild-rock-2.jpg

Ludzik Michelin nie próżnuje. Po uważnych obserwacjach, dokonaniu analizy zadowolenia społecznego doszedł do wniosku, że w sezonie 2014, primo: ludziom na dwóch dużych kółkach przydadzą się nowe papucie, secundo hasłem przewodnim będzie "Enduro".

Michał Śmieszek

I z jednym i z drugim nie dyskutujemy, a wręcz nawet się zgadzamy. Nowe gumy zawsze się przydadzą, a Enduro/All Mountain faktycznie ma teraz swoje 10 minut. O tak oczywistej sprawie jak potrzeba posiadania uniwersalnych, mięsistych, nie-papierowych opon przez zwykłego śmiertelnika nawet nie wspominamy. I pewnie właśnie dlatego Francuzi proponują dwa nowe kapcie na przyszły sezon - oba bardzo "wyraziste"

Pierwszy to Wild Rock’R² Advanced Reinforced, i jak sama nazwa wskazuje, będzie reprezentował ciężki kaliber do kruszenia skał. To obecnie najpotężniejsza broń w kolekcji opon enduro firmy Michelin. Stworzono ją specjalnie do wyjątkowo agresywnej jazdy po kamienistym podłożu. Do współpracy przy jej konstruowaniu zaproszono jednego znanego ziomala, niejakiego Fabiena Barela, który od 2,5 roku kreśli kółka z inżynierami oponiarskiego lidera. Do zabawy dołączył także szpieg z krainy Deszczowców - sam Nico Voulioz. Karramba!

Zdaniem tej ekipy Wild Rock’R² oferuje najlepszą kombinację przyczepności i kontroli hamowania, którą mają zapewnić na przemian ułożone na czole opony "klocki podłużne oraz równoleżnikowe" o charakterystycznym kształcie. Tradycyjnie za trakcję w zakręcie odpowiadają wyjątkowo wysokie wypusty zlokalizowane na obu bokach. Bieżnik to jedno, ale równie ważnym czynnikiem jest opatentowana mieszanka "Gum-X", czyli po naszemu środek ma większą gęstość 55A, zaś boki są ciut miększe - 53A.

Michelin-mud-spike-advanced-magix-enduro20130918 0218

Ten rodzaj gumy znajdziecie w modelu dedykowanym na tył, bowiem Michelin uraczył nas osobną oponą na przód, która z racji swojego przeznaczenia nie musi być już tak twarda, ponieważ liczy się przyczepność i prowadzenie. W związku z tym wykorzystano kolejny patent - gumową mieszankę Magi-X o gęstości 50A. Jak na rasowego kapcia enduro przystało nowy Michelin będzie występował w przyrodzie w 3 wielkościach 26, 27.5 oraz 29", ale już tylko w jednej szerokości 2.35". Grubo!

eurobike-2013-michelin-wild-mud-wild-rock-2

 Warto powiedzieć, że cała seria opon Advanced Reinforced posiada wzmocniony "pancerz" znajdujący pomiędzy osnową (33TPI) a gumową powłoką, co w istotny sposób wpływa na odporność opony na przebicie oraz suma summarum jej trwałość.

Michelin-mud-spike-advanced-magix-enduro-1-20130918 0217

Michelin nie byłby sobą, gdyby nie stworzył opony na Bieszczady, a raczej na kultowe błoto z tamtych rejonów. To właśnie druga nowość francuskiego potentata, czyli WILD MUD Advanced Reinforced. Ta opona nie jest aż taką nowością, gdyż wielokrotnie Michelin chwalił się mediom pokazując jej prototypowe wersje, niemniej dopiero teraz wchodzi oficjalnie do produkcji. "Dzikie Błotko" także posiada te same właściwości co wyżej opisywana "Dzika Skała", ale oprócz wzmocnionej konstrukcji osnowy i magicznej mieszanki spotkacie tu jeszcze dwie zupełnie nowe technologie związane ze specjalistycznym błotnym bieżnikiem, które zdaniem producenta stawiają tego kapcia na czele szeregu podobnych modeli konkurencji. To z angielska: "Twisted Lug and easy cut lug design". Otóż bieżnik składa się z szeroko rozrzuconych wysokich kostek, które na dodatek są "skręcone", co pozwala oponie oczyścić się z błota znacznie szybciej niż w przypadku standardowego, "prostego" wzoru bieżnika". Jak to działa? Ponoć, po zetknięciu z podłożem klocek w swój naturalny sposób "obraca się" i niczym mokry pies strzepuje to co ma na sobie.

Wild Mud Tread

Drugą innowacją, czyli "easy cut" jest możliwość łatwego przycinania klocków i tym samym modelowania opony na własne potrzeby i według własnego uznania. O tę szczególną cechę zabiegają ponoć profesjonaliści ścigający się w zawodach FR/Enduro/DH. Krótko mówiąc, jak jest względnie sucho, to z "Dzikiego Błota" można sobie zrobić nożykiem "Szalonego Freda po frąsusku". Niby każdy może zrobić to z byle jaką oponą, ale Michelin jako pierwszy opatentował konstrukcję klocka przystosowaną do łatwego podcinania. Inna sprawa, że i tak nic nie przebije niemieckich opon, które klocki zrzucają automatycznie bez pytania o to swojego właściciela oraz użycia narzędzi.

Michelin Wild Mud Reinforced będzie oferowany jedynie w rozmiarze 26 i 29x2.25". Z racji błotnego przeznaczenia francuski papuć będzie posiadać jedynie miękką mieszankę Magi-X na tył i na przód. Oba nowe modele będą dostępne na przełomie marca i kwietnia.

Kto zaś interesuje się masą nowych gumek, ten musi uzbroić się w cierpliwość. Z całą pewnością można jednak powiedzieć, że nie będą ważyły tyle co Racing Ralph, zwłaszcza że taki Wild MUD 2013 29x2.0 waży prawie 650g. Jego szersza o ćwierć cala nowa wersja przekroczy zapewne granicę 700g

(Info: Michelin, www.bikerumour.com, Foto: www.bikerumour.com, www.enduro-mtb.com)