http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/GT_2013/big/g13_ZASC1009T_raw_23.png

GT było pierwszą marką rowerową, z którą się emocjonalnie związałem. Dlaczego? Nie wiem - może to przez unikalną trój-trójkątną sylwetkę, może przez pobudzające wyobraźnię nazwy modeli. Aktualnie trawiony nową fiksacją p.t. 29er, odświeżyłem znajomość z marką przekopując jej ofertę na rok 2013.

Artur Drzymkowski

 

Efektem, afektu do marki GT był fioletowy Backwoods. Przehandlowałem go, żeby mieć LTS’a, którego połamałem. Żeby nie zostać bez roweru zupełnie, odkupiłem od kolegi Tempesta, wymienionego przez Niego (za moją namową;) na Avalanche. I tutaj część smutna historii : LTS, połamany po raz drugi, wisi w mojej piwnicy do dziś a Tempest i Avalanche zostały skradzione (obyście sczeźli złodzieje!!).

Ale wracając do tematu - marka GT w swej historii miała okresy świetności i te słabsze. Wraz z zarażeniem się 29er’yzmem rozglądałem się nawet za Karakoram’em, ale ostatecznie inny Amerykan mnie ujął. Tymczasem 2013 niesie nowe opcje i mnoży scenariusze, gdyż GT przygotowało kilka modeli dużego koła, a niedawno dowiedzieliśmy się pokątnie, że szykuje się nam nowy dystrybutor na Polskę! Na razie, troszeczkę w ciemno, przejrzyjmy ofertę producenta, żeby ją później skonfrontować z planami nowego dystrybutora.

GT swoją kolekcję kategoryzuje pod względem zastosowania nie stosując segregacji pod względem rozmiaru koła. Twentyninery przeplatane 26” znalazły swoje miejsce w strefie XC i Trail. Na wejście do Enduro, All Mountain czy Gravity duże koło czeka. Ale chyba niezbyt długo jak pokazuje konkurencja.

Rowery XC / XCM

W tej kategorii GT wystawia legendarnego Zaskara w trzech odsłonach: bezkompromisowe 100'tki, butikowe karbonowe hardtaile oraz najbliższe pierwowzorowi - sztywne aluminiaki.

Zaskar Carbon100 9R

pdfW tej kategorii rządzi Zaskar w 3 odmianach. Dla mnie, odrodzonego fanatyka marki GT, rama Zaskar Carbon100 9R jest dziełem sztuki. Karbonowa konstrukcja F.O.C. Ultra™ Speed Blend daje 100mm w systemie Travel Independent Drivetrain™. Sztywność układu mają zapewnić mufa pod BB, taperowana główka, dwa potężne łożyska w konstrukcji zawieszenia oraz te smukłe krzywizny potężnych przekrojów rur (na moim monitorze się prawie wypaliło zdjęcie tej ramy;) Wyposażenie jest bezkompromisowe. W najwyższym modelu TEAM mamy amortyzację Fox’a 32 Float 29 CTD FIT Kashima QR15 oraz Float CTD BV Adjust Kashima, napęd Shimano XTR/XT, karbonową korbę RaceFace, tytanowy łańcuch KMC X10 SL Ti oraz karbonowe koła Easton EC70 XC 29".
Dla wyznawców SRAM’a pozostaje zakup samej ramy i obwieszenie jej np. XX1;)

g13_ZASC1009E_raw_23 g13_ZASC1009T_raw_23 g13_ZASC1009FRM_raw_23

Zaskar Carbon 9R

pdfPrzy wytwarzaniu ramy Zaskar Carbon 9R, GT korzysta z tej samej technologii, co przy fullach. Malowanie jest oszczędne - bezbarwny lakier nie pozostawia cienia wątpliwości, co do materiału ;) Komponując model Team, menadżer produktu się nie patyczkował, brał z najwyższych półek. Mamy amortyzator Fox Racing Shox 32 Float 29 CTD, napęd 2x10 zbudowany na karbonowej korbie RaceFace Net Carbon oraz Shimano XTR. Koła również karbonowe - EC70 MTN 29" - dostarczył Easton. Pozostałe Zaskar’y z serii Carbon 9R, również wyposażono w napędy 2x10. I tutaj - ciekawostka - napęd Elite to mieszanka dwóch S’ów. Korba i przednia przerzutka to Sram a tylna przerzutka, kaseta i manetki - Shimano SLX. Amortyzatory to po kolei Rock Shox Reba i Recon Gold. Ale oczywiście dla indywidualistów producent oferuje gołą ramę - ciekawe czy polski dystrybutor będzie miał ją w swojej ofercie.

g13_ZASC9T_ylw_29 g13_ZASC9TFRM_ylw_29 g13_ZASC9E_grn_29

Zaskar 9R

pdfZaskar 9R - klasyka na kołach we właściwym rozmiarze. Flagowy Zaskar LE ma nową ramę, przy której tworzeniu użyto zaklęcia “Speed Metal Ultra™ Alloy Blend Hydroformed”. Ścigancki napęd 2x10 skomponowany został z carbonowej korby RaceFace oraz komponentów XTR oraz XT. Koła LE dostał od Easton’a - zestaw EA70.
Pozostałe Zaskar'y bez przydomka LE straciły w specyfikacji ramy element - "Ultra". Szczególnie bym tutaj zwrócił uwagę (podlizuję się Koledze Nabiałowi ;) na model Comp, którego napęd 2x10 to czysty SRAM w mieszance X7/X5.

g13_ZASLE9P_wht_29 g13_ZAS9SPT_gry_29 g13_ZASC9E_grn_29

Rowery Ścieżkowe - Trail

Dość szeroka jest oferta GT w tej kategorii. Mamy tutaj fulle po 100mm skoku i budżetowe rowery - pierwszaki ;) Rządzi aluminium ale też w pieknym stylu objawia się stal.

Sensor 9R

pdfTę grupę rowerów otwierają trzy w pełni amortyzowane Sensor’y. Ich kwintesencją jest rama o 120mm skoku w systemie INDEPENDENT DRIVETRAIN pospawana z hydroformowanych aluminiowych rur o potężnych przekrojach. Do kompletu każdy z nich dostał po amortyzator o adekwatnym 120mm skoku.
Najdroższa wersja PRO amortyzowana jest przez parę Fox’ów: 32 Float 29 CTD FIT QR15 oraz Float CTD BV Adjust 7.5"x2" Air Shock. Napęd 3x10 skomponowany został z Shimano SLX z elementami XT.
Drugi w hierarchii Expert został zubożony do RockShox Recon Gold TK 29 Solo Air w amortyzacji, natomiast w napędzie SLX zastąpiło Deore. Elite wyposażono podobnie tylko odrobinę niżej. Mamy więc Recon’a Silver oraz 30-biegowy napęd Deore plus korba FSA Gamma Drive Megaexo.
Wszystkie Sensory obuto w opony Maxxis Aspen, 29"x2.1". Tak zgadzam się - na ambitne ścieżki może być za skromnie ;)

g13_sen9p_wht g13_SEN9E_blu_23 g13_SEN9ET_wht_43

Kashmir

pdfDla wielu, pierwszy Karakoram wydany w wersji aluminiowej był zdradą. GT serią o elektryzującej nazwie KASHMIR chce zmyć hańbę. Bo oto mamy przepięknej urody, nowoczesną stalówkę z potrójnie cieniowanych rur Tange 4130 Cromoly. Ponadto mamy też potężnie wyglądającą stożkową główkę ramy oraz regulowane haki tylnego koła (singiel??). Całości pozytywnego oglądu dodają gładkie, szlifowane spawy. We wszystkich wersjach rządzi napęd Shimano. W najwyższym modelu Kashmir 1.0 Mamy napęd 2x10 złożony z komponentów SLX. W niższych 3x10 na Deore.

g13_KAS291_slv_29 g13_KAS292_blk_29 KashmirHaki

Karakoram

pdfSerię Karakoram otwiera specjalna wersja sygnowana nazwiskiem Hans’a Rey’a, który jest twarzą GT od 25 lat. Lecz celebrowanie jubileuszu w takiej formie nie jest celem samym w sobie. Sprzedaż tego modelu ma wesprzeć działalność fundacji Rey’a Weels 4 Life http://www.wheels4life.org/ . W tym szczytnym dziele w brali udział również producenci część m.i. Shimano i Crank Bothers. Sercem KArakoram’ów jest nowa rama z hydromorfowanych i cieniowanych rur. Geometria zaprojektowana została pod 100mm amortyzatory, którymi są Rock Shox XC30 lub XC 28 oraz SR Suntour XCM i XCT. W kwestii napędu - Shimano rządzi we wszystkich Karakoram’ach. Począwszy od mix’u Deore/XT w modelu 1.0 po Altusa/Alivio w 4.0 Mech. GT pokrywa dość szeroko budżetową kategorie “entry level”:)

g13_KAR1HR_wht_29 g13_KAR1_blk_33 g13_KAR3H_red_34

Podsumowując - nie mogę się doczekać ujawnienia nowego dystrybutora na nasz kraj, oraz jego planów dotyczących oferty, dostępności poszczególnych modeli no i najważniejsze cen.

Żródła: www.gtbicycles.com , http://www.bikerumor.com, www.velovert.com.