ns eccentric lite 02

Hardtailowych ścieżkowców przybywa jak grzybów po deszczu, więc tylko kwestią czasu było pojawienie się kolejnego delikwenta do ujeżdżenia. Niecodzienny wygląd, 29-calowe koła, napęd 1x i rama opracowana zgodnie z aktualnymi trendami. Czy to może się nie udać?

Michał Bińczak

„A cóż to za cudak?” Mniej więcej taka właśnie myśl zagościła w mojej głowie, kiedy otrzymałem komunikat o szykującym się teście i sprawdziłem z czym dokładnie przyjdzie mi obcować. Pomyślałem, że wygląda jak przerośnięty dirt-bike no i co tu dużo kryć – niespecjalnie mi się spodobał. Tym bardziej niecierpliwie czekałem na paczkę nie mogąc doczekać się rychłej konfrontacji.


ns eccentric lite 04

Wyciągnięty z pudełka wydawał się jakiś taki niedzisiejszy i smutny. Na rynku zdominowanym przez intensywne kolory fluo wygląda niczym brzydkie kaczątko ukryte pod stonowanym granatowo-bordowym lakierem, który nie krzyczy o uwagę i nie przykuwa wzroku. W zasadzie jedynym interesującym wizualnie elementem są oldschoolowe opony o jasnych ściankach budzące skojarzenia z klasykami motoryzacji rodem zza oceanu. Nawet główka ramy, gdzie standardowo widnieje logo producenta, jest w tym przypadku pusta. No cóż… jednego Eccentricowi odmówić nie można – wygląda iście ekscentrycznie i zachowuje charakterystyczny styl NS czyli suma summarum wszystko się zgadza.


ns eccentric lite 05

Z zainteresowaniem przyjrzałem się widelcowi Suntour Axon, a to dlatego, że ostatnie lata upływały mi wyłącznie pod znakiem produktów duopolu Rock Shox/Fox i byłem ogromnie ciekaw jak poradzi sobie coś spoza tej znanej dwójki. Na sucho pompował ładnie, skok 120mm czyli trailowe minimum – pojeździmy, zobaczymy. Przy okazji zapoznałem się też z oryginalnym, opatentowanym przez firmę Suntour zaciskiem piasty Q-LOC. Interesujące, beznarzędziowe rozwiązanie chociaż obawy wzbudza mocno wystająca końcówka osi. W pewnych zwariowanych okolicznościach może spowodować zahaczenie o jakąś przeszkodę, ale to chyba zwyczajne czepialstwo.


ns eccentric lite 13

Po zajęciu pozycji w siodle rower wydał mi się olbrzymi (a testowaliśmy rozmiar pośredni czyli „M”). Nie odczuwałem jednak żadnego wynikającego z tego dyskomfortu, a wręcz przeciwnie – po kilkunastu minutach nastąpiła pełna adaptacja i przyjemne górowanie nad otoczeniem, które porównałbym do przesiadki z osobówki do SUV’a. Dozna go chyba każdy kto na co dzień nie obcuje z 29’erem – tym bardziej zbudowanym na ramie o typowo ścieżkowych cechach. Wypłaszczony kąt główki (66,5%) jest wyczuwalny i widoczny, ale jednocześnie nie towarzyszy mu obecne w niektórych konstrukcjach wrażenie prowadzenia opornego na reakcję choppera. Pierwsze kilometry przejechaliśmy sprawnie, szybko i z uśmiechem na ustach…


ns eccentric lite 01

…który zszedł z nich prawie natychmiast po wjechaniu w sekcję najeżoną regularnymi, niewielkimi nierównościami – konkretnie chodzi o przejazd wzdłuż nieuczęszczanej linii kolejowej. Lubię hardtaile i wiem, że w określonych warunkach należy liczyć się z dyskomfortem czterech liter czy pleców, ale odczuwalna twardość aluminiowego szkieletu NS’a wydaje się wykraczać poza skalę. Chciałbym powiedzieć, że przynajmniej ręce i ramiona potraktowane zostały ulgowo, lecz Axon nie okazał się zachwycająco skuteczny w walce z małymi, szybko atakowanymi wybojami. W obawie o dalsze kilometry zmniejszyłem wyraźnie ciśnienie w oponach co niezwłocznie przełożyło się na polepszenie amortyzacji i nastroju. Na szczęście mamy tu do czynienia z solidną szerokością 2,4” oraz objętością pozwalającą na spore pole do popisu – szczególnie w wariancie bezdętkowym.


ns eccentric lite 16

Zeszliśmy mimochodem na temat opon, więc wypada wspomnieć, że Eccentric toczy się na WTB Trail Boss we wspomnianym rozmiarze 2,4” i wersji Light/Fast Rolling zapewniającej obniżoną masę i opory toczenia. Przyznam nawet, że jakiś czas temu chodził mi po głowie ich zakup. Ostatecznie pojawiły się inne priorytety, ale ucieszyła możliwość sprawdzenia „wutebów” w boju. Ścieżkowy szef okazał się być typowym uniwersalnym all-rounderem. Wsadzone w szerokie, autorskie obręcze Octane One Solar, opony zaoferowały udany kompromis pomiędzy szybkością, a przyczepnością. Wygląda na to, że nie bez powodu postawiono na nie w kilku tegorocznych konstrukcjach. Niewątpliwie będą łakomym kąskiem dla osób poszukujących maksymalnie dużej gumy, a nie mogących wcisnąć do ramy plusów.


ns eccentric lite 11

Wracając do przebiegu naszej jazdy testowej – im dalej w las tym więcej drzew. Był więc las, drzewa i wszystko co potrzebne, aby naszego przyjaciela trochę oćwiczyć. Strome zjazdy pokonamy bezpiecznie i szybko o ile nie będą przesadnie kręte, bo wtedy ujawni się niewielki niedostatek zwrotności. Łatwo zaobserwować również dość „ciężki” tył, który utemperuje „lotników”, ale z drugiej strony zapewni dodatkową dawkę przyczepności. W efektywnym zdobywaniu podjazdów pomaga wygodna, wyciągnięta pozycja i przy odpowiednio kontrolowanej kadencji nie będą stanowić problemu. Na większych przeszkodach amortyzator odrobinę się zrehabilitował i wyraźnie poprawił charakterystykę pracy. Mimo wszystko do końca towarzyszyło mi poczucie, że jest to słabe ogniwo, które ogranicza ogólny potencjał.


ns eccentric lite 10

W każdym razie radość z jazdy szybko powróciła i była nawet wyższa od oczekiwań. Z pewnością nie możemy mówić o maszynie z gatunku „Uuu, mogę wszystko!”, ale jeśli będziemy poruszać się w zakresie jej naturalnych predyspozycji to zrewanżuje się naprawdę sycącą płynnością i precyzją prowadzenia. Granica możliwości konstrukcyjnych leży dość wysoko i trzeba świadomie postarać się o jej naruszenie. Wszędzie poniżej tego poziomu bez wysiłku zachowamy 100% panowanie nad torem jazdy i wystarczająco przewidywalne zachowanie.

W kokpicie dominują autorskie wyroby NS. Krótki mostek (45mm), prosta kierownica 760mm oraz siodełko osadzone na pozbawionym mechanizmu zdalnej regulacji wsporniku. Obleczono je w specyficzną tkaninę przypominającą jeans co jest swego rodzaju znakiem rozpoznawczym marki – tyle efektownym co niestety niepraktycznym.


ns eccentric lite 08

Słowa uznania należą się gripom, którym postanowiłem poświęcić odrębny akapit. Chociaż na tle całości to jedynie drobny „komponencik” to pod względem funkcji jaką pełni – nie należy umniejszać jego znaczenia. Eccentrica przyodziano w całkiem jeszcze świeżą nowość NS Bikes ochrzczoną sloganem „HOLD FAST”. Zaczerpnięto go podobno od słów używanych i tatuowanych na dłoniach przez marynarzy, aby przypominać o tym jak ważne jest pewne trzymanie liny. Z czystej ciekawości to zweryfikowałem i owszem - zgadza się w 100%. Tatuażu prędko nie planuję, ale gripy wyjątkowo przypadły mi do gustu. Nie tylko ze względu na świetne właściwości chwytno-amortyzujące, ale również konkretną szerokość 148mm, która idealnie współgra z rosnącymi kierownicami. Jedyne co wzbudza obawy to trwałość, ponieważ guma wygląda na dość delikatną i oczyma wyobraźni już widziałem niefortunną glebę skutkującą wyrwaniem solidnego jej kawałka. Coś za coś. W warunkach testowych na szczęście nie miałem okazji tego sprawdzić i myślę nawet żeby sobie takowe chwyty sprawić.


ns eccentric lite 20

Hamulce to Sram Level z kompletem dedykowanych tarcz 180mm. Pomimo iż jest to najniższy model w ofercie o prostej, powiedziałbym nawet topornej konstrukcji - nie mogę im w zasadzie niczego zarzucić. Siła wystarcza w zupełności do zatrzymania moich niecałych 90kg, nie pojawiły się żadne trudności w jej dozowaniu, a tarcze nie generowały irytujących dźwięków.


ns eccentric lite 17

Spoglądając na napęd odnajdujemy mały miszmasz, który prawdopodobnie jest wynikiem poszukiwania drobnych oszczędności i starań o uzyskanie optymalnie zestrojonego zestawu 1x przy pozostaniu na założonym pułapie cenowym. Korbę Suntour Zeron 30T 175mm ożeniono z tylną przerzutką Sram NX i kasetą SunRace CSMS7 o zakresie 11-42. Liczby wydają się optymalne i gwarantują balans pomiędzy zdolnościami wspinaczkowymi, a prędkością maksymalną. Jak zawsze zależy to oczywiście od specyfiki terenu, w którym rower będzie eksploatowany oraz siły i zaparcia (wróć… źle zabrzmiało) – hartu ducha jeźdźca. Ogólnie kombinowana, ale całkiem porządna rodzinka, która prawidłowo wyregulowana nie powinna zaskakiwać nieprzyjemnymi niespodziankami. O ile nie zafundujemy jej naprawdę ciężkiej orki.


ns eccentric lite 09

Skoro mowa o napędzie to nie sposób nie zwrócić uwagi na ekstremalnie małą odległość jaka oddziela zębatkę korby od tylnych widełek. Prędzej czy później doprowadzi ona do mocnych zarysowań, które nie ucieszą estetów dbających o prezencję swojej maszyny. Ja wiem, że rozmawiamy o MTB gdzie sznyty powstają szybko, ale i tak kwalifikuję sprawę do kategorii malutkich niedociągnięć.


ns eccentric lite 18

Z każdym kolejnym kilometrem lubiliśmy się coraz bardziej i wstępne sceptyczne nastawienie przekształciło się ostatecznie w nieskrywaną sympatię. Z czasem z brzydkiego kaczątka zostało już samo kaczątko, a w końcu nawet żałowałem, że muszę się z nim rozstać. Eccentric to solidnie wykonany sprzęt i chociaż w żadnej kategorii nie osiąga mistrzostwa to w większości z nich jest co najmniej dobry, a jazda potrafi być satysfakcjonująca. Z podniesionym czołem wchodzi do grupy sztywnoogonowych, ścieżkowych 29’erów ze średniej półki cenowej i pomimo drobnych mankamentów - nie ma się tam czego wstydzić.

Specyfikacja

ns eccentric lite 21

Rama: NS Bikes 6061-T6 custom formed and butted tubes, 135x10 dropout
Amortyzator: SR Suntour Axon LOR DS 15QLC32, 120mm skoku, 9x100mm axle
Stery: GW integrated tapered IS42/IS52, łożyska maszynowe
Mostek: NS Tone 31.8, 45mm
Kierownica: NS Bar, 760mm
Gripy: NS Hold Fast
Sztyca: Kalloy 30.9
Siodełko: Octane One Rocker steel rails
Hamulce: Sram Level, 180mm
Obręcze: Octane One Solar 29” tubeless ready
Piasta przednia: NS 15x1100 disc sealed
Piasta tylna: NS Cassette 135x10mm sealed
Opony: WTB Trail Boss 29x2.4 zwijane TCS Light/Fast Rolling, Dual DNA Compound
Korba: SR Suntour Zeron 1X AX-S-BT-30t 175mm
Suport: SR Suntour Euro BB BSA
Łańcuch: Sram, 11spd
Przerzutka tylna: Sram NX Type 2.1, long cage, 11spd
Kaseta: SunRace CSMS7 11spd 11-42t
Waga: 13,0kg

Geometria

Rozmiar ramy: S M L
Długość przedniego widelca: 530mm 530mm 530mm
Reach: 415mm 436mm 460mm
Przekrok: 725mm 751mm 786mm
Stack: 618mm 628mm 637mm
Efektywna długość górnej rury: 587mm 610mm 637mm
Długość rury podsiodłowej: 407mm 445mm 495mm
Wysokość suportu: 309mm 309mm 309mm
Długość tylnych widełek: 420mm 420mm 420mm
Efektywny kąt rury podsiodłowej: 74,5° 74,5° 74,5°
Kąt główki ramy: 66,5° 66,5° 66,5°
Baza kół: 1132mm 1157mm 1185mm

Rower do testu użyczyła firma 7ANNA - dystrybutor marki NS Bikes.

 

Tagi Test roweru, Hardtail, Rowery 29er, Rowery ścieżkowe, Rowery TrailNS Bikes Eccentric Lite 1 , Opinia, test NS Bikes Eccentric, test NS Bikes